קוגניציה ארגונית

פיתוח ארגוני נוגע בכל תחומי הארגון – מבנה, מנהלים, תהליכים, נהלים, תקשורת, אמון ומימון.   ההגדרה שלי לתהליך פיתוח ארגוני היא התהליך האבולוציוני של הארגון – הארגון צריך להתפתח תמיד על מנת להתאים עצמו לסביבה הפנימית והחיצונית באופן אופטימלי כך שישרוד וישגשג והפונקציה של פיתוח ארגוני היא החיישן שלו לגבי ההתפתחות הנדרשת. זוהי פונקציה רב תחומית והמפתח הארגוני צריך להבין בתחומים מסוימים לעומק ולהבין בתחומים אחרים באופן שיאפשר לו לזהות את הבעיה ובמידת הצורך להפנות למומחה עומק אחר.

מנהיגי ומנהיגות הארגון יחד עם עובדיו משקיעים רבות בקביעת המטרות והיעדים ובחירת הדרכים להגיע אליהם וזאת בהתבסס על תהליכי למידה, דפוסי חשיבה קוגניטיביים, מבנה אישיות שלכם וזיכרון ארגוני ואישי מול בעיות היסטוריות ומצב קיים. כך מתפתחת קוגניציה ארגונית הכוללת תפיסת עולם, מערכת ערכים, תפיסת מקומו של הארגון ומערכת ייצוגים.

תהליך גיבוש הקוגניציה הארגונית הוא מורכב ובעל תועלת עצומה אך אינו מושלם ונתון להפרעות, הטיות וטעויות: קולות מן העבר ( המייסדים, ניסיון העבר), לחצים חברתיים ( תרבות לאומית, סטיגמות, נורמות), לחצים סביבתיים ( מתחרים, ספקים, תקשורת) אי ודאות של תוצאות מעשינו ( מה יהיה?), לחצים נפשיים אישיותיים הנובע מאישיות חברי הארגון וההבדלים הבין אישיים בתוך הארגון ( מי אנחנו?, האם נצליח? ), פוליטיקה ארגונית ועוד.
הטיות וטעויות אלו מקשות על גיבוש ומימוש החזון, המטרות והצרכים של הארגון ובעיקר פוגמות ביכולת של הארגון להגיע לנקודת המפגש האופטימלית בין הייעוד והמטרות, הערכים והנחות היסוד, המשאבים ותהליכי העבודה והיכולת לשינוי.

אני מציע לך תהליך פיתוח ארגוני אשר מתמקד בפתרונות הנדרשים באופן מעשי.
מטרת התהליך היא לסייע לך בכניסה לתהליך רציונלי ומצאים לארגון, לאבחן את המצב הפנימי והחיצוני, את תפיסות הארגון ואת הפערים ולבנות ביחד אסטרטגית פעולה פרקטית שתייצר התאמה בתוך הארגון ואל מול הסביבה.

בשלב הראשון יבוצע אבחון ארגוני .
האבחון הארגוני של "נקודת החלטה" מבוסס על שיטות וכלים איכותיים ויוקרתיים מהמובילים בעולם.
האבחון יתייחס לחמש השאלות המרכזיות:

  1. לאן? – לאן הארגון שואף להגיע, מה החזון שלו, מה הייעוד שלו ומה מטרותיו.

  2. למה?  –  מה הערכים הנמצאים בבסיס הארגון, מה מניע את פעולותיו, מה המשמעות של הארגון בעיני עצמו ובעיני סביבתו.

  3. איך? –  איך הארגון מתכנן להגיע למחוז חפצו. מה המשאבים המרכזיים שלו, מה התהליכים בעזרתם הוא מנסה להגיע ליעדים.

  4. למה לא? –  מה מונע מהארגון לבצע שינויים במבנה, בתהליכים ויותר מכל בתפיסה.

  5. כיצד ? – כיצד והיכן נפגשים כל המרכיבים של הארגון: החזון, הייעוד, המטרות, הערכים, המשאבים, התהליכים, התפיסות והקיבעונות.

בנקודת המפגש זו מצויה התשובה.

בשלב השני נבנה יחד תוכנית ומסגרת פעולה ממשית ופרקטית בתחומים הרלבנטיים בארגון על מנת להביא לשינוי ולפיתוח הרצוי.

בשלב השלישי ניישם את תכנית הפעולה ואני אעבוד לצידך תוך כדי הערכה משותפת ובקרה שוטפת של כלל התהליך בהתאם למטרות שהוצבו.

בתור יועץ ומפתח ארגוני אני מבטיח מרחב בטוח המבוסס על אמון בו תוכל לספר על הקשיים והחששות. אני מבין כי פיתוח ארגוני הוא תהליך עם הרבה חסמים, קשיים והחלטות קשות ואני כאן על מנת לסייע.
אני מבטיח להיות מקצועי ולהציג לך את התובנות שלי – ההחלטה היא של הארגון ושלך כמנהל אבל מטרתי היא להציג לך את התובנות שלי באופן מקצועי וברור ולתת לך זווית ראיה רעננה שתספק לך כלים פרקטיים ומעצימים.

אני מזמין אותך לשיחת היכרות על מנת לבדוק כיצד נוכל לצאת יחד לדרך חדשה, מעשית, ממוקדת ומהנה.  
זו יכולה להיות התחלה של מסע נפלא.
להתראות, ד"ר אלון מהרשק

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן